Salam and good day

Today 16th of May is Hari Guru tapi since da masuk higher learning institute tak dapat celebrate.a decade ago bila hari guru sibuk beli adiah tuk primary school teachers.duit sendiri tak ader so paw duit mak abah.diorang pun sapot jer since diorang pun cikgu.aku rasa itu pun one of a ways cara diorang express gratitude untuk cikgu-cikgu yang ajar dan jaga kitorang 4 beradik.Mak abah pun cikgu for lifetime untuk kita semua.guidance diorang bagi memang tak dapat nak count even though some of our parents aren't working in teaching profession.

Aku pun agak hepi bukan sebab esok 1st paper kat test room tapi followers aku bertambah sorang.Aku lom sempat nak usha sapa tapi aku rse syok.Furthermore blog aku banyak keje maki hamun and kritik.Aku tak cita pasal artis or movie.Sometimes aku cover on novel yang aku baca.Camnepun tanx sebab follow blog aku okeyh.If got free times left comment.Maybe we can discuss the topic further.

Berbalik kepada hari guru tadi meh ler diskusi kite menjurus kepada profession perguruan.Aku suke describe guru or cikgu as unsung hero.Rarely kite tengok so called top students yang keluar kat tv nak ucap terima kasih kat cikgu.semua bajet pandai atas effort diorang.That's the thing parents aku selalu ingatkan.Dapat jer results first thing ucap thank you kat cikgu.Sukses or not tuh salah kita.So memang common la kan orang berbelas A tuh duk cita jadual belajar, pemakanan dan segala macam faktor.Tak kurang dengan aspek-aspek agama yang memang aku tak nafi main peranan gak.

Cikgu mangsa keadaan.Institusi pendidikan pun mangsa gak.Mangsa kepada sapa?Ahli politik yang pendek akal dan tak berpandangan jauh macam Tun M.Juga patut disalahkan ibu bapa yang manjakan anak-anak dan tak boleh nak accept hakikat diorang gagal guide anak diorang dengan baik.However this statement doesn't means I'll be a god parent in the future.The approach use by my parents might not suite the needs in the future.Anyway parents aku both cikgu so memang aku tak banyak skit pun dapat anticipate pressure and responsibility dari janji-janji para dungu di pentadbiran.

So banyak sangat actually dasar ahli politik dikementerian pendidikan yang jelasnya bukan seorang guru yang menekan guru-guru.Soon bila diorang try implement ntah dasar mengarut apa tuk lahirkan atlet dari sekolah tambah lagi beban kerja.Nak atlet power tak payah suh mengaji tinggi-tinggi.Beckham pun tak amek SPM.Lin Dan pun english dia kat antartika and artik.Once in a while ada keluar seorang genius sukan.Perhaps one in 10 years.Kategori genius nih kene bole cube jadikan well rounded.Brilliant both on field and in class.The others nih cukuplah reti speaking sikit-sikit and understand math.Other thing is unnecessary.

Anyway kuasa seperti merotan dan denda perlu dikembalikan.Beban tugas cam PTK dan aktiviti luar perlu dikurangkang.Apa korang ingat dasar korang style.Rotan dan denda tu peringatan.Perhaps kene gak buat guideline and briefing kat parents so that kalau that thing dikembalikan taklah dipolitikkan oleh ahli politik yang dungu-dungu itu.Kerja-kerja lain cam PTK tuh distraction actually.evaluate jer cikgu dengan cara lama.Suggestion and evaluation by management dah cukup bagus.Incentives and kenaikan gred lagi stabil.Lagipun PTK korang bukan ikut jawatan.Ada yang tangga gaji tinggi tapi bukan school management.Janga cikgu pun korang nak buat well rounded cam student.Pathetic sebenar pembuat dasar nih.

Takder exact conclusion.Aku pun nak show my gratitude tuk kawan-kawan yang masih ingat cikgu-cikgu diorang.Tanx untuk cikgu-cikgu yang tak pernah prejudis dengan sikap suka tido aku especially Miss Aini and Cikgu Roshidah.Saya kelas bahasa memang lemah cikgu.Tak lupa gak Ustazah Solehah sebab aku keja maen ja dalam kelas.Satu hapa pun tak masuk.Untuk cikgu-cikgu yang telah pergi semoga ilmu cikgu curahkan dapat jadi bantuan cikgu disana.Al-Fatihah.Since esok mule paper untuk budak-budak chemi yang major process, gud luck la semua ek.Revision memang tak cukup tapi rase bole expect aper Mr. Khor nak letak kot.Good luck untuk program laen same.

date Sunday, May 16, 2010

0 comments to “owh hari guru”