Salam...

Dalam post semalam aku merungut takde idea nak tulis tapi dandan idea banyak lepas baca online newspaper.Aku sangat tertarik dengan 2 artikel regarding to Malaysia politic scene.Both article is intresting and somehow looks funny for me but in the mean time aku pun sedey gak.Kalau politik tak aman camne ekonomi nak maju.Lately Malaysia punya politik lagi hiruk pikuk dari pasar ikan.Ada yang dah angkat "parang,kapak,parang kontot dan bermacam-macam lagi" untuk berjaya dalam politik.For sure diorang bukan angkat kapak yang betul cuma lidah dan perkataan jadi galang ganti.Orang yang guna kapak boleh kita umpamakan orang yang tak banyak cakap tapi bila cakap damage-nye sangat outstanding.Jenis pakai parang pulak main libas jer.Ntah betul ke tak die sendiri pun tak taw.Kalau pakai parang kontot nih jenis yang bertarung jarak dekat.Face-to-face jer since senjata die pendek.Macam ahli DUN bertekak dalam dewan perhimpunan diorang.Yang macam tu ak kire pakai parang kontot la.Backstabbers ak consider pakai pisau.Ringan,kecik but deadly.However post today bukan nak cerita tentang senjata yang ahli politik pakai.

First of all tentang mogok lapar.Sedikit temubual dengan Datok Noh Gadut (maaf kalau eja nama tak betul) regarding to suggested mogok lapar regarding to court decision that Dr Zambry is the Perak MB.Datok Noh cakap tak boleh wat mogok lapar sebab bertentangan dengan Islam.Salah satu sebab membahayakan kesihatan.Kang tak makan ada pulak tumbang toruih orang tanam.Dah lain cerito kok macam tu.Tambah beliau kalau buat mogok macam orang yang dah give up dengan perjuangan sendiri.Betul gak kata Datok tuh.Nampak sangat dah last resort sampai nyawa pun jadi taruhan.Nyawa manusia bukan untuk ditarik oleh manusia tapi kalau mogok sampai mati mean bunuh diri and berdosa katanya lagi.So untuk mana yang bajet orang akan amik perhatian dengan tindakan mogok anda itu,hentikan sebab itu hanya menunjukkan kelemahan diri sendiri.Kata fighter,nak jadi ultimate fighter kena lagi berjuang.FIGHTING!!!!

Second thing is bout 'Menteri Besar Mahkamah'.This is quoted from an opposition leader.Ini pasal kes dekat Perak gak.Mahkamah putuskan yang Dr Zambry sebagai MB.Since aku tak terlibat dalam sebarang prosiding perundangan jadi sebarang ketidakadilan aku pun tak tahu.Kalau ada 'pembelitan' dilakukan pun aku tak tahu yang aku tahu mahkamah announce camtu.Base on this statement aku rasa tak wajar ada gelaran macam tu.Betul beliau bukan dilantik straight after an election tapi still ada perlantikan.Kalau menang election tapi tak ada perlantikan former MB pun tak dapat jd MB.Decision mahkamah buat base on certain case and aku rasa bukan mahkamah yang boleh lantik MB.Kalau semua perlantikan kene through election then after PM resign kena buat gak election untuk pilih PM baru.Penat gak camtuh.Keje election jer and election bukan setakat rugi masa bekerja malah duit and tenaga.Produktiviti bukan meningkat pun.Serabut betul Malaysia sekarang.

By the way nampak macam aku kritik banyak sangat opposition.Tapi no offense.Aku just tulis apa yang aku fikir.Semua leaders pun rakyat yang pilih jadi jalankan tanggungjawab.Bela nasib rakyat.Kalau ada ketidakadilan perjuangkan perlahan-lahan.Jangan tiba-tiba meletup.Tak ada yang akan untung.

date Tuesday, May 26, 2009

6 comments to “mogok,perjuangan dan ideologi”

  1. bo2
    May 27, 2009 at 10:20 AM

    Tidak berapa setuju daa~

    gov yang tunggang langgang~

  1. Suraya I.
    May 27, 2009 at 11:06 AM

    makin lame aku plk yg pnt tgk prangai sorang2 politician yg rebut2 jwtn..
    xyahla kot nak mogok2 tu..kalo mati satgi bkn nye d hargai pun kan..

  1. Unknown
    May 27, 2009 at 2:40 PM

    bo2 :
    tunggang langgang tuh mmg xdpt nafi
    tpi xder perlu merumitkan lagi keadaan
    bangkang jer
    suarakan pendapat
    jgn pkirkan kuasa
    tpi pkirkan rakyat

    cik su :
    btol~
    aku rase ak pn nk rebut gk jwtn MB

  1. Suraya I.
    May 27, 2009 at 3:55 PM

    aku juge..
    sbb berdasarkan kuiz fb yg ngarut 30 thn dr skang ak ialah sorang pemimpin negara!haa..
    =P

  1. Suraya I.
    May 27, 2009 at 3:56 PM

    aku juge!sbb bdasarkan kuiz fb yg ngarut tu lg 30 thn ak adalah seorang pmimpin ngare..haha!

  1. Unknown
    May 27, 2009 at 5:19 PM

    hahaha
    beza la dgn aku
    i'm suppose to be a gud prents